Projekti

Kuinka brändi­konsepti syntyi?

Brand New Helsinki -projekti alkoi kesäkuussa 2015 ja kesti noin kymmenen kuukautta.

Projekti jakautui useaan eri vaiheeseen, joita työstettiin osin limittäin. Näin varmistettiin, että Helsingin brändistrategia ja sen viestimiseen tähtäävä markkinointistrategia tukevat saumattomasti toisiaan. Seuraavaksi brändin rakentaminen vasta alkaa. Yhteiseen tulevaisuuskuvaan perustuva brändikonsepti ja ja markkinointistrategia viedään käytäntöön todellisten tekojen ja esimerkiksi Helsingin uuden visuaalisen identiteetin avulla.

Työ alkoi kesällä 2015 kumppanimme Kuudennen Kerroksen kanssa. Kävimme läpi lukuisia tutkimuksia, haastattelimme kymmeniä vaikuttajia ja vertailimme Helsinkiä kuuteentoista kilpailijakaupunkiin. Pohdimme kesän jälkeen Helsingin kaupunkibrändiä viidessä erilaisia sidosryhmiä kokoavassa työpajassa.

Ensin tutkimme ja analysoimme

79 tutkimusta ja raporttia
40 kokemuskarttaa
30 asiantuntijahaastattelua
18 ohjausryhmän ennakkotehtävää
16 kilpailujakaupunkianalyysia

4 konsepti­aihiota

Syksyn aikana näkemys Helsingistä kiteytyi neljäksi konseptiaihioksi.

Aihiot toimivat konkreettisina työkaluina, joiden avulla syksyn aikana syntyneitä ajatuksia ja näkemyksiä voitiin validoida. Brändiaihioita arvioitiin ja työstettiin esimerkiksi kahdeksassa työpajassa, yhdeksässä tapahtumassa sekä tietysti projektin nettisivuilla, jossa arviointiin osallistui yli 1800 kävijää. Yhteensä projektiin otti osaa tuhansia ihmisiä.

Arvioimme aihioita työpajoissa, netissä ja tapahtumissa

350+ haastateltua osallistujaa
10 esitystä
4000 blogikävijää / kk
8 hengen poikkitieteellinen tiimi
8 työpajaa

1 konsepti

Tammikuussa 2016 työn tulokset tiivistyivät One Hel of an Impact -brändikonseptiksi ja neljäksi brändin kulmakiveksi.

Lataa tästä pdf ja tutustu tarkemmin projektin eri vaiheisiin.